juli 04, 2008

Ingick det i handboken mån tro?

Kom på en sak. Det jobbar en svensk kille på Netto. Han brukar jag faktiskt säga tack till när jag får växeln. Idag frågade jag även honom på min bästa svenska var de frysta bären var. Jag tror han blev glad... Men det var inte det som var det intressanta. Utan hur han fick lära sig det där med att inte hälsa.

Stod det i Nettos handbok: i kassan ska du ha din fina gråa pikétröja och se oberörd ut när kunder kommer. OBS! Hälsa inte på dem, då kan de tro att du är trevlig.

Eller sa de som lärde upp honom det? De visade hur kassan fungerar, skillnaden mellan de olika mynten, hur man river av kvittot och avslutade med att förmana om att strängeligen inte heja på kunderna.

Eller fick den stackaren sitta där de första dagarna, heja glatt till höger och vänster och få onda ögat av folk tills han insåg att han var ute och cyklade?

Det är sånt jag brukar tänka på...

Inga kommentarer: