juli 28, 2009

viktigt i livet

är dålig på att skriva om politik och annat importante stuff. blir ofta mest svammel och meningslöst av någon anledning, när jag summerar dagen och inte orkar tänka. får bli ändring på det nu. här några saker jag gillar att kämpa för.

- miljön och klimatet. det är nog min no. 1. har varit besatt av miljö och dess välmående sen jag var tonåring. typ på bilden på högstadiet ritade jag greenpeace-planscher och när folk - läs lärare, frågade vad folk skulle bli och mina klasskompisar sa polis och läkare så skulle jag bli greenpeace-aktivist. borde nog ta upp den karriären, skulle ju dessutom funka nu när jag är "between jobs".

det här med miljö och klimat går förresten ut i allt jag tycker och tänker. kan inte köpa vissa grejor beroende på emballaget, det mesta ska vara ekologiskt eller närproducerat (gillar inte ekologiska äpplen från typ argentina), gillar inte att åka bil - får ångest (okej, ångest light, inte en full-on ångestattack) när pappa hämtar mig vid tåget. slutat äta kött pga av klimatpåverkan, men även för djuren också. har ätit fisk ibland men är konstant besatt av vilken fisk jag kan äta som inte är rödlistad/odlad/bärbart fiskad. så nu har jag nog slutat äta fisk också. måste panta och sopsortera (hatar min kommun för att det är helt omöjligt att återvinna plast och metall). har svårt för konsumtion, speciellt billiga grejer från typ h&m och andra kedjor. kan inte köpa nya möbler när det finns gamla. känner mycket stark olust för att flyga. föraktar tex folk som åker två veckor till thailand för att det är så varmt och människorna är så trevliga utan att fatta att flygresan dit är som 2 år - TVÅ ÅRS - bilkörning. osv, osv. finns typ tusen andra grejor till. men det är så stor del av mitt liv att jag inte riktigt kan beskriva det. det upptar sjukt mycket av min tid att hitta alternativ eller bara sluta att ha ångest över grejer jag kunde gjort bättre.

- feminism och därtill relaterade kvinnofrågor. när jag var 15-16 var det det enda jag kunde prata om. blev skitförbannad på allt och alla när pojkar/män hade förtur eller var/är priviligerade, både i mitt liv och i världen. killarna i klassen som inte riktigt visste hur de skulle hantera mig blev konstant sura och tyckte det var ballt att på avslutningen i nian sjunga "no woman, no cry" för att provocera mig då de tyckte att det hade varit så mycket lättare utan mig/mina fellow rödstrumpor. kanske onödigt att säga att jag var sur halva dagen =lyckad avslutning.

skulle kunna diskutera feminism hela dagen - varje dag. finns inget bättre än ett glas vin och en fin diskussion. blir alltid lite ledsen i hjärtat när vissa vänner inte vill prata om det för att det är svårt/jobbigt/besvärligt, jag vet inte. alltså jag fattar att inte alla kanske orkar gå runt med genusglasögon och blir småförbannad titt som tätt men jag älskar det verkligen. kan_inte_sluta_. tex sist jag var på fest i lund då feminism var det enda jag kunde prata om, förutom shantaram och indien, ungefär hela kvällen. några av mina bordsherrar var måttligt roade men det sket jag högaktningsfullt i. och att dessutom där på middagen, live liksom, se hur ojämlikt och puckat allt är gjorde mig inte mindre motiverad. alltså att det inte är jämlikt på något så simpelt som en fest gör mig faktiskt heligt förbannad.

sen finns det ju massor med specifika områden och problematiker som kräver uppmärksamhet och engagemang. tex är en av dem numera prositution och kvinnornas sitiuation i den, eftersom jag sedan jag flyttade till kbh bor mitt emot härbärget för prosituerade kvinnor och mycket sexköp sker i mina kvarter. givetvis är det ju något jag alltid vetat att det existerat men om jag ska vara helt ärligt inte tänkt så mycket på i min vardag. det gör jag nu. om jag disktuerarar något med någon - läs liberal kapitalist, så kan jag inte vänta på att personen ska dra till med klyschan: "det är ju världens äldsta yrke" eller "men det är ju kvinnans fria val". typ NEJ!!!!! bra text från reden, härberget, finns här och en bra pdf med "10 myter om prostitution" finns längst ner på denna sidan.

- allmänt röda saker vilket innebär att jag inte kan med det blåa sakerna. så som kapitalism och utsugning av fattiga (kul att jag kan nyansera mig så fint) kan tex. inte äta på mc d's eller dylikt för de är kapitalister. skulle inte kunna ta ett jobb i norge inom min bransch för då skulle jag jobba för oljebolagen, hatar olja. vidare - hatar när arbetsgivare behandlar sina anställda som skit för att tjäna mer pengar. hur ursprungsbefolkningar malts sönder av kolonisatörer och fortfarande diskrimineras. don't get me started on rasism. jag skulle helt enkelt kunna säga att allmänna orättvisor ligger mig varmt om hjärtat, ja alltså inte att upprättahålla orättvisorna utan att bekämpa dem dårå.

- sen gillar jag även att diskutera och tänka på normen. fuck normen.

Inga kommentarer: