juni 11, 2009

turist

igår lekte vi turister i vår egen stad. för att maximera upplevelsen köpte vi cph-card och besökte alla ställen som i vanliga fall har för högt inträde för ett spontanbesök.

började dagen med dagisbarnens favorit. zoo! mycket barn asså. typ alla vuxna kollade på oss för att typ leta efter barnen i vårt sällskap. men nej vi hade inga. men jag betedde mig som ett barn och bara *ååhhhh!* *kollakolla* vid typ alla djur. utom vid björnarna för de har seriöst för lite plats.
sjölejonsdressören!! sjölejonen är lätt mina favoritdjur. klumpiga på land - smidiga i vattnet och dessutom verkade de vara ganska nöjda med livet.
en elefant balanserade på en liten, liten spindeltråd
uppenbarligen är jag hysteriskt rädd för fjärilar. denna satt still och jag vågade gå nära för att liksom övervinna rädslan.
*klappklapp*. här ser man ju även min väldigt tunga matsäcksväska. *seriös matsäckspackare* mackor, termos med te, saft, gurkskivor och tomater i burk och maränger. (omg, mitt hår ser ju grönt ut!! det måste jag kolla närmare på imorrn.)
sen blev det akvariet. efter zebror, chimpanser och klappgetter kändes fiskar lite lamt faktiskt. men det fanns lite att klappa. typ en haj, en spätta och lite krabbor. men asså getterna var bättre. trist läge liksom om en ens stora kärlek är akvarienörd - dela lägga med massa fisk, blä!
sen norrut till humlebæk och louisiana. inte varit där förut tror jag, fint.
nån ball videogrej. finns två saker jag har svårt för att förstå brahetsgraden i, den ena är arty videoinstallationer, den andra är modern dans. *nu ser du att hon omfamnar världen och erkänner sig som moder jord* *what?!?!?*
var en stor utställning om grön arkitektur för framtiden på louisiana. den var verkligen jätteintressant och väldigt tankvärd. men det så mycket att läsa och begrunda att vi blev helt utmattade så vi var tvungna att dricka ett glas vin på min nye ven för att höja peppen för... tivoli!

ser det nästan varje dag men besöker aldrig. sist var nog en resa med elevrådet i åttan.
mot snurretoppen! och mitt mentalpatientsskratt kom som på beställning så fort karusellen startade. har idag träningsvärk i magmusklerna av skratten och är stel i nacken av alla snurrningar hit och dit. *gammal_och_otränad_81*

nåt som var roligt med alla ställena vi besökte var att vi konstant var i fel ålder eller i fel sammansättning. på zoo var det bara föräldrar med barn eller dagis- och skolklasser och nån enstaka pensionärer. på akvariet var det också bara barn och klasser. på louisiana var det medelålderspar som höll handen eller familjer med vuxna barn och lite spanjorer men de räknas inte för de är fan överallt! och på tivoli var det ju mest kids och folk på jobbfest, typ småtjocka män i kostym. de som möjligtvis var i vår ålder var uppenbart kärlekspar som ville liva upp chip och dirre-festen framför "så ska det låta". *nej ikväll blir det inte tacos för vi ska på tivoli* *dejt på sjörövarskeppet*

men allt som allt var det en riktigt, riktigt bra dag. kul att göra slag i saken och se allting som jag tänkt länge att jag borde besöka. fast idag har jag varit så trött att jag knappt kunnat tänka och somnat två gånger på soffan, nästan känt mig bakfull.

4 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Men gud vad bra. Borde verkligen göra detta i Sthlm också. *bestämmer*

anna sa...

gör det! vi hade skitkul. finns det inte nåt sthlms-kort att utnyttja?

MLT sa...

gud, den där sjölejontämjaren alltså....*djup suck*

anna sa...

meta!!! kommenterar på min blogg på min dator.

fler dyrepasser till folket!