maj 01, 2009

prepare your browser

eftersom livet bestämt sig för att sparka mig på pungen så blev jag faktiskt förbannad tillbaka igår och tog tag i den här jävla härvan (dessutom så har jag ju ingen pung, så 1-0 till mig mot livet liksom) vilket innebär att jag inte orkar deppa utan ska möta dagen med ett leende. inte riktigt så töntigt kanske men principen helge, principen. därför har jag idag dokumenterat min dag/kväll lite. jag menar bloggen behöver ju bilder så därför kör jag igång nu.

jag har inte firat valborg sedan jag flyttade från lund (ok, rättelse, jag har inte firat valborg sedan jag la av med töntiga akademiska grejor). i lund är det ganska extremt mycket "firande", det är en hel folkfest, förlåt, studentfest. nåväl, i danmark är det ingen afton och inget festande mer än torsdag, dvs, lilllördag och jävligt fint väder. men för att inte var ensam på aftonen, ändå svensk i exil, bestämde jag mig för att besöka min dementa farmor. ok, klart jag är ett bra barnbarn och så men jag gjorde det mest eftersom min faster är på semester och har bett mig att kolla till tanten. gick en liten omväg för att få gå på min favvogata eller allé snarare.


frederiksbergs allé! här är torget där det står massa monument och folk brukar ha dejt. inte jag. de syns dock till höger i bild om man gör den gigantstor. en dr-buss på andra sidan. vad den gjorde vet jag ej.


kolla bara! fyrdubbla rader med välskötta träd som precis slagit ut och är så där vårigt-ljusgröna


det fulaste huset på hela allén. och förmodligen det enda byggt på 1900-talet. hej fängelset!


det till vänster sitter ihop med de fulaste. huset till höger lätt ett av de finaste. hela figurer uthuggna där under kupolen. glömde fota gatan visst.


ball tant. hon skulle gå på teatern minsann. det skulle inte jag.


olycksplatsen. där ron från sydhavnen höll på att förkorta mitt liv, eller iaf min näsa.


frederiksbergs centret. ska köpa choklad till famme.


farmors presse. inte substralen då, den är till mina blommor. den var dyr men minst = lättast. palla bära runt på 1,5 liter växtnäring.


faster och farbrors hörnlägga med väldigt mycket sol. sorry for the överexponering jag kämpar med att lära mig min 3 år gamla kamera när det är "svåra" förhållanden.


jag, nästan 5 år. observera den sjukt koola stickade tröjan med blåa katter. mjau på den tjejen! farmor hade även lite svårt att fatta att det var jag. vissa dagar är det helt hopplöst.


farmor spexar lite. och tjatar om att jag ska dricka hennes kaffe. andra saker som berördes tio ggr vardera: var jag jobbar, var jag bor, om mor lever (hennes alltså), att jag ska ha pengar för chokladen, räkna pengar, räkna cigaretter, om jag inte skulle ta en kaka, chokladen - var den till henne? ungefär så, i en timmes tid. sen var det lagom tyckte jag.


från farmors fönster. vet inte helt om det syns men alla lägenheterna har varsitt ett eget sopnedkast på balkongen. dansk luksus när den är som bäst.


extremt fina tulpaner. är inte mycket för rosa men dessa alltså, oj.


botaniska trädgården i solnergångsmotljus. sista på vegetation. jag lovar.


harry potter-slott ungefär. men det är landbyhøjskole och veterinär eller nån annan stövelgrejs.


alltså mitt drömhus. älskar rödteglade danska hus, speciellt såna med massa konstiga vinklar och fönster. titta på det liksom, 9 st olika fönster. love it! från en annan favoritgata, amalievej.


ja tack, gärna. tänk att bo i villa mitt i stan. fast nej, det röda är bäst.


danska julgransodlares förening. mmkay..


cykel upphämtad från søerne. full med musslor. nästan en riktig 9-5 bild, utan rosett eller pojknacke dock.

planetariet och scandic i solnergång. fullt med människor på trappan vid vattensprutet.


aah, älskade v-bro. skillnaden är så markant från rena fina f-berg till min statsdel. bara man går över gränsen så kommer skräpet på gatorna, knarkarna som förbereder en sil lite undanskymt men helt öppet ändå, luderna, salongerna för löshår och thaimassage. då känner jag mig hemma. nej men det är även generellt en helt annan typ av människor, lite skitigare men så mycket mer avslappnade och sköna. snygga också. på bild v-bro torv.


mina snygga knän. nyaste ärret där till vänster men det finns många andra fina. snyggt är även den blåvitlila nyansen på underbenen och den lite mer orangeaktiga tonen från knä och upp av brun-utan-sol. mycket nöjd med det, gick ju trots allt barbent till halv nio på kvällen i april! sen gick jag in till min lilla lya och åt stekta ekologiska ägg på leksands brungräddade knäckebröd. gott. imorgon är en annan dag.




4 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Älskar det här inlägget. ÄLSKAR. (snor kanske idén rakt av, ok?) Och saknar Cph.

anna sa...

tack. måste säga att jag älskar det själv. så här på fyllan finna det fan inget bättre än att njuta av sin egen blogg och dess underfundigheter!

ja sno så bara du mycker kan. älskar bilder och se vad folkd bloggar handlar om (ok. handlar om vet jag men du vet, en bid säger mer än tusen ord)

när kommer du till kbh då? jag mottager dig med öppna armar och er dig en sjuhelvetes barrunda. please come!!!

anna sa...

är full - kan inte stava

It's all gonna be fine sa...

Åh! Skulle älskat! Men det måste dröja lite. Är asapank och måste lägga lite krut på en Parisresa i juni. Men fasiken vad grejt att få gå på barrunda med dig! Plus har inte sett Cph sen jag var typ 15 och var på klassresa och hånglade med, blev kär i och sedan dissad av klassens heting (as in fotbollsstjärnan). Grät på Bakken.