september 25, 2008

eftersom hon hade så mycket tid var det bara att köra

äntligen varit hos doktorn. en medelålderskvinna, lätt stressad som kämpade med att förstå mig samtidigt som hon flyttade glasögonen från uppe på huvudet till ner på näsan och vice versa. hon hummade lite. jag fick dra ner byxorna och visa knät. hon hummade lite till. kom fram till att hon ville ha mitt blod. visst, inga problem (man är väl blodgivare). hon knöt en härlig gummigrej (typ som de har här på min gata) och tog några provrör. hon skulle skicka en remiss till reumatologen (jippi, mer kortison till folket). sen började hon pladdra om ramadan och att de hade så lite att göra eftersom alla patienterna de brukade ha inte kom nu. därefter gnällde hon lite på att det kommer bli så stressigt efter ramadan. jag försökte låta sympatisk (ganska halvhjärtat). sen påpekade hon ytterliggare hur lite det hade att göra. frågade om jag ville ha hjälp med något annat, p-piller eller så. det tackade jag ju givetvis ja till. frågade sen lite trevande var man gjorde livmoderprovet (vet att jag skojade om mängdrabatt men hon i receptionen sa att de hanns verkligen inte med). doktor medelålder svarar hurtigt att det gör de här. "vill du göra det nu? vi kan göra det nu, jag har så lite att göra idag ändå!". jag bara: "eehh, okej? visst." (är verkligen inte speciellt nojjig med gynekologer men hallå, lite förberedning? kissa eller nåt?). sagt och gjort, jag får klä av mig och hoppa upp (hon drog iaf för gardinerna mot gatan!). innan jag hinner tänka kommer grejen. sen är det klart. hon avslutar:"det kan ju blöda lite så ta den här bindan." så ger hon mig en binda i tjocklek med en kissblöja (hallå 1980 ringde och ville ha tillbaka sina menstrationsskydd!!! lägg 2 kr mer och köp lite trevligare grejor). sen gick jag tillbaka till jobb.

det tog mindre än en 25 min alltihop, lite skillnad mot gudrun sjödén-tanten i lund som pratade lugnande i 10 min både före och efter. så effektivitet är nog att föredra.

Inga kommentarer: