september 01, 2008

Weekend and the end of summer, part 1

Vilket bättre sätt att ta vara på den sista sommarhelgen än en öl på ett snålblåsigt Vesterbro Torv och följa upp med picknick på Halmtorvet utanför mig. Under tiden vi intog vår festmåltid, bagge med brie och bärs, hann 5 hundar göra sina behov runt oss, vilket innebar att vi typ satt i hundkiss. Vi hälsade även på N:s tandlösa kollega (what's up med danskarna och deras tänder? Eller snarare avsaknad av sådana, jag mår illa av dåliga/no tänder!) och såg när en av glädjeflickorna bytte om till ett litet tygstycke. Då var det inte så kul att sitta ute vid den mest trafikerade gatan längre. Fortsatte med djupa samtal och gemensam surfning inomhus, vi har helt snöat in på det där internätet när vi umgås. Men jag gillar det, då känner jag att jag hänger med på vad som är coolt bland kidsen.

Efter att N stack hem och gjorde sina hushållsplikter körde jag in till stan för att träffa en gammal kursare (nej, jag körde inte bil, jag kör cykel, vilket även är ett vedertaget begrepp i Danmark, alltså har jag inte yrat när alla akademiker har förfärats över mitt språkbruk samtidigt som det är ännu ett tecken på mitt danska arv, jippi, shit vilken lång parantes...) och möttes av en enorm våg av provinsiella människor som skulle på läskiga ställen. Jag tackar min vakande stjärna för att jag inte ränner runt på Strøget nattetid. (Ok, det har hänt mer än en gång men jag skulle vilja skylla en av gånger på min gamla arbetsgivare) Stod i kö till nåt inte-så-fräckt-ställe men gick vidare till nåt lite mindre. Där var folket ganska blandat och jag i min låtsas prettogrej kunde andas ut. Visade sig att det var stamstället för alla islänningar i stan. De pratar ju ganska roligt så min dåliga sida med att härma och göra narr av folk som pratar annorlunda fick fritt utlopp (som om jag själv skulle ha ett rent och fint uttal, älska dubbelmoral). Min oerhörda charm gick iaf hem hos en med lustigt namn och min väluppbyggda mur av killar-rör-mig-inte-i-ryggen råkade rasa. Om ni är med...