oktober 20, 2008

måndag i pölselandet

lång dag. först kört fram och tillbaka på ringvägen runt kbh. tycker alltid det är roligt i början sen får jag extremt tunnelseende av motorvägen. bilarna blir små pluppar på ett långt band och ibland glömmer jag nästan bort var jag är. eftersom jag bara kör bil i tjänsten (haha, låter som jag har nåt uniformsyrke) kollar jag döda vinkeln hundra gånger så att nacken blir helt stel. numera är barbara min bästa vän (min babyblåa 80-tals cresent) och tillsammans färdas vi runt hovedstaden. stan är ju inte stor men det är ganska intressant att se hur stora skillnaderna är mellan de olika stadsdelarna. satt på café i söndags vid den översta söen och kollade in folket på ö-bro. en jättegulligt panschispar som åt soppa och drack varsitt glas rött. jag älskar gamla människor som håller handen och sånt. dessa var bara så söta där de satt och sippade på sitt rödvin och försökte att inte spilla soppa i knät eller dregla ner hakan. idag var även första dagen på min väg till integration i det danska samhället, min danskkurs. klart att folk fattar vad jag säger (okej, inte alltid men mer än hälften av gångerna iaf) men jag skriver som en kråka, bara chansar lite hej vilt på en bokstavskombination och har absolut ingen aning om grammatiken är rätt. men nu är jag på väg. min kurskompisar var en thailändska, verkar inte vara "massös" utan är nog faktiskt ingenjör, en polsk bartender, som hade såna små äckliga tänder som jag inte gillar plus att han nästan somnade på bänken, hallå, du går en frivillig kurs, lyssna eller skit i att komma dit, så jävla ouppfostrat. även en finsk tjej, riktigt kul att höra hennes mumindalsvenska på halvdanska. sen var det två killar från marocko och något snarlikt land. den ena tyckte det var jätteroligt att jag var svensk, jag såg inte riktigt humorn i det, förutom att jag vet att min skånska är lite småkul ibland för oinvigda. tills nästa gång ska vi skriva ett brev om dagis och barnpassning. precis mitt ämne, så himla inne på dagis förtillfället. not! förhoppningsvis är kursen givande, inget potentiellt ligg dock.

Inga kommentarer: