oktober 23, 2008

rest in peace ebbe snake

det är sorg i familjen. allas vår majssnok ebbe ringlade över till andra sidan någon gång under helgen. ebbe har varit med i familjen de senaste 14 åren. han har levt ett bra liv. käkat möss, druckit vatten, slingrat och rullat ihop sig som en boll. jag kommer att minnas alla våra fina stunder tillsammans speciellt när jag var ormtjusare på min yngsta brors kalas, hade mörkt läppstift, bröt på någon hemmasnickad dialekt och hade turban på huvudet, ungarna var sjukt imponerade och trodde att jag var en riktig ormtjusare, vilket jag ju faktiskt var, ebbe och jag hade ett osynligt band mellan oss som bara vi förstod. jag minns också den gången när jag lekte med ebbe i mina föräldrars säng och han valde att bajsa på mammas täcke. eller den gången då musen mamma skulle mata ebbe med rymde ner på hallgolvet och mamma med sin fantastiska reaktionsförmåga dök ner på musen med bottnen på spannen hon haft musen i och mosade musen på den äkta mattan. fina minnen, ljusa minnen. ebbe, hela familjens solstråle med sin fint tecknade rygg i orange och okra.

men samtidigt är familjen (läs: pappa) vid tämligt gott mod. majssnokar kan leva i 25 år. ebbe valde att lämna oss efter drygt 16 i livet. nu behöver pappa inte på sin ålders höst skänka bort honom till ett terrarium där han skulle känna sig ensam och liten bland alla stora pytons och kobror. ormguden, vi är tacksamma över att du valt att minska ebbes och framförallt familjens lidande.

ebbe dog en naturlig död. vi har valtutav respekt för ebbes själ att inte obducera kroppen. de troligaste dödsorsakerna är kvävning av vit mus på väg ner i magen eller kvävning av vit mus på väg upp ur magen av oförklarliga skäl. så ni ska veta att ebbe dog lycklig, med hela käften full av sitt absoluta favoritsnacks, vita möss. det tycker jag är ett mycket värdigt sätt att avsluta jordelivet.

pappa och lillebror hade begravning tisdags. ebbe vilade på barkmull i en skolåda. de grävde ett fint hål, la ner honom, skottade jord över och stod tysta en stund. eftersom ormar är döva kändes minnesord överflödiga. sen käkade de kvällsmat och hunden fattade nog inte ett skit.

så ha en fin tid i ormhimlen ebbe lille eftersom vi alla förstår att ormhimmel=ormgrop.

Inga kommentarer: